10 September 2011

lama tak update blog .. tetapi tetap mengikuti perkembangan semua blog mengenai ayam sabung kerana minat dan ingin terus belajar.Memang meriah sekarang bebagai blog ada dan boleh mendapat banyak maklumat.Rase segan pulak nak upload gambar ayam kita yg tak seberapa.

okay ... saya ada kemusykilan sikit nak tanya pd kekawan .. saya hairan mengape ayam yg saya biakkan anaknya jadi betina saje tahun lepas .. tahun ni barulah ade yg jantan .. tu pun jarang2. Tu yg jarang nak update blog.

7 ulasan:

  1. maybe telur betina je kot yg eram tuh...nanti nk eram pilih telur jntan je

    BalasPadam
  2. dah cuba eramkan semua telor dari 2 ibu 16 biji .. semua menetas .. 16 ekoq tu jadi betina semua ! sebab faktor pemakanan ke ?

    BalasPadam
  3. pilih telur pnjang...kalo telur besar bulat betina...try dulu la bro pilih telur pnjg

    BalasPadam
  4. hmm..kalu saya nyer plak balance..betina jantan 50-50,cuba bg makanan laut sket..cam udang ,ikan, kupang...sebab rasanye kalu kasi makan jagung je...kekadang jagung ni masam sket...tu yg benih jantan tk brapa mnjadi...bleh cuba try test tengok dulu..

    BalasPadam
  5. tq atas pandangan sahabat semua .. akan saya cuba

    BalasPadam
  6. mengikut pengalaman sy.kalau nak ayam jantan pilih telur tirus(telur tajam/tak bulat.kalau mengikut biologi betul apa yang dikatankan oleh ayamadnoh...silap2 semua jd jantan.

    BalasPadam
  7. memang ayam bapak yang nak dikawin mesti lah cukup protien...sebab protien untuk anak jantan...xtau la jadi ka x sebab semuanya telah ditakdirkan..cuma usaha je...makanan yang banyak protien...spt daging, ikan dll..

    BalasPadam